Nóż w kieszeni się otwiera, czytając takie wieści... :-/
Art. 77 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej:
"1. Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorców przeprowadzana jest na zasadach określonych w niniejszej ustawie, chyba że zasady i tryb kontroli wynikają z bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo z ratyfikowanych umów międzynarodowych.
1a. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do kontroli przedsiębiorcy w zakresie przestrzegania warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. "
Nie ma w tej ustawie przepisu o "kontrolach doraźnych". Jest to pojęcie nienormatywne.
Bardzo ważny przepis (art. 77 ust. 6):
" 6. Dowody przeprowadzone w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, nie mogą stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karno-skarbowym dotyczącym kontrolowanego przedsiębiorcy."
Innymi słowy, nie można posłużyć się jakąkolwiek informacją, dowodem itp. w jakimkolwiek postępowaniu "przeciwko" przedsiębiorcy. Nie można zatem np. wystawić mandatu albo skierować sprawy do sądu w przypadku takiej "kontroli".
Koniecznym jest zawiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli - na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem:
" 1. Organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli.
2. Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się, w przypadku gdy:
1) kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia; 3) kontrola jakości paliw jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. Nr 169, poz. 1200, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97);
4) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.[97] );
5) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego; 6) przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.
3. Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się także w przypadkach określonych w art. 282c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. "
Wytłuściłem te przesłanki, na które najczęściej powołują się organy. Niestety, sprytny inspektor zawsze może powiedzieć, że zachodziło podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia. Jeśli jednak tak by było, to przebieg kontroli winien być ukierunkowany na wyjaśnienie okoliczności związanych z ewentualnym wykroczeniem. Gdyby inspektor - powołując się na wykroczenie - prowadził kontrolę w zupełnie innym kierunku, to można by składać sprzeciw dotyczący wszczęcia kontroli w sposób niezgodny z ustawą. Uważam również, że inspektor powinien w protokole uzasadnić wszczęcie kontroli bez uprzedniego zawiadomienia, wymieniając okoliczności
W Twoim przypadku, można było złożyć sprzeciw:
" art. 79. 1. Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organy kontroli czynności z naruszeniem przepisów art. 79-79b, art. 80 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1 oraz art. 83 ust. 1 i 2, z zastrzeżeniem art. 84d.
2. Sprzeciw przedsiębiorca wnosi na piśmie do organu podejmującego i wykonującego kontrolę. O wniesieniu sprzeciwu przedsiębiorca zawiadamia na piśmie kontrolującego. "
Na tym etapie, sprzeciw odpada z uwagi na upływ terminu (3 dni robocze od wszczęcia kontroli). Można złożyć skargę z KPA.
Choć myślę, że może lepszym byłoby wysłanie przez Stowarzyszenie do Marszałków i Dyrektorów OUG pisma - stanowiska w/s kontroli doraźnych?