Strona 2 z 3

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 05 Sty 2015, 17:30
przez poszukiwacz
Proponuję powrócić jeszcze do tego tematu. Całkiem przypadkowo wpadł mi w ręce wyrok WSA we Wrocławiu z dn. 12.08.2014 r. sygn. III SA/Wr 359/14, cytuję: "brak podstaw prawnych do nakładania na stronę w decyzji, wydawanej na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy, obowiązków związanych z likwidacją zakładu górniczego czy ochroną środowiska (pkt 3 zakwestionowanej decyzji), co nie oznacza, że strona takich obowiązków nie ma". Co Wy na to?

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 05 Sty 2015, 18:33
przez Hubert
Przywołany przez Ciebie cytat nie pochodzi od Sądu, lecz od organu, którego decyzja została zaskarżona. Pełny tekst orzeczenia dostępny jest tutaj:
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0C27D9357
Sąd w tej materii się nie wypowiadał, gdyż dostrzegł błędy proceduralne SKO we Wrocławiu - i uchylił decyzję bez rozpatrywania meritum.
Wydaje mi się jednak, że SKO ma rację, iż niewymienienie wszystkich obowiązków przedsiębiorcy w decyzji nie zwalnia go od powinności ich wykonania. Np. sprawy związane z rekultywacją mają unormowanie wprost w przepisach ustawy; kwestie związane z zabezpieczeniem złoża - interpretowałbym z art. 125 Prawa ochrony środowiska itd. Istotne przy tym jest to, by nie wymieniać w decyzji wszystkich obowiązków, jakie tylko przyjdą do głowy, lecz tych, które w danym stanie faktycznym znajdą zastosowanie. Np. dla wyrobiska o skarpach wyprofilowanych w taki sposób, że ich kąt nachylenia można uznać za ostateczny nie ma sensu do decyzji dokładać obowiązku nadania skarpom kąta ostaecznego (obowiązek został wykonany, orzekanie w decyzji w tej mierze byłoby bezprzedmiotowe).
Poza tym należy pamiętać, iż w przypadku koncesji marszałka, obowiązki związane z likwidacją będą unormowane w planie ruchu likwidowanego zakładu górniczego, więc określanie ich w omawianej decyzji mogłoby być powielaniem materii będącej przedmiotem planu ruchu i decyzji go zatwierdzającej.

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 05 Sty 2015, 20:19
przez poszukiwacz
Amadeus, a co z wyegzekwowaniem rozliczenia złoża? Jeśli np.: w decyzji koncesyjnej pojawi się tylko zapis: "w przypadku zakończenia lub zaniechania eksploatacji złoża zasoby złoża należy dokonać w dodatku do dokumentacji złoża". NIe mamy terminu, w którym należy tego dokonać. Przedsiębiorca chyba może w nieskończoność zwlekać z rozliczeniem, bo powie, że "po zakończeniu" czy "zaniechaniu" nie jest precyzyjne? W której decyzji moglibyśmy wskazać ten termin? W decyzji stwierdzającej wygaśnięcie koncesji? W koncesji?

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 05 Sty 2015, 22:21
przez Hubert
Organy administracji geologicznej są uprawnione do kontroli i nadzoru nad działalnością regulowaną ustawą (art. 158 pkt 2 PGG). W ramach działalności wydobywczej przewiduje się również etap likwidacji zakładu górniczego. Wedle § 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie dokumentacji geologicznej złoża kopaliny,
"3. W przypadku zaniechania lub zakończenia eksploatacji złoża kopaliny rozliczenia zasobów złoża kopaliny dokonuje się w dodatku do dokumentacji geologicznej złoża kopaliny. "
Tym samym możesz - jako organ administracji geologicznej - wszcząć kontrolę i jeśli okaże się, że przedsiębiorca zaniechał / zakończył eksploatację, wówczas wydajesz decyzję nakazującą dokonanie rozliczenia w formie dodatku do dokumentacji.
Wygaśnięcie/cofnięcie koncesji nie jest jednoznaczne z zakończeniem działalności (bo przecież zakład górniczy zazwyczaj jeszcze istnieje), dlatego też nie uszczupla kompetencji organu administracji geologicznej do prowadzenia kontroli i wydawania decyzji jw.

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 07 Sty 2015, 16:41
przez poszukiwacz
Tylko, że możemy mieć do czynienia z bardzo opornym przedsiębiorcą, który nie odbiera zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Z tego co wiem jeśli takowe zawiadomienie nie zostanie odebrane, to organ nie ma prawa przeprowadzić kontroli i tym samym stwierdzić czy złoże zostało rozliczone czy też nie.

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 07 Sty 2015, 17:05
przez Hubert
Ale jako organ właściwy w sprawie dokumentacji wiesz, czy dodatek wpłynął, czy nie... ;) Możesz zatem wszcząć postępowanie bez kontroli.
Może być również tak, że z ostatniego operatu wyjdzie, że całe złoże zostało wyeksploatowane-w takim przypadku jest to jednoznaczne z zakończeniem działalności. Odnośnie nieodbierania korespondencji - jeśli jest ona wysłana na prawidłowy adres, to czy zawsze oznaczałoby to niemożność wszczęcia kontroli? M.zd.-nie, uznałbym takie doręczenia za skuteczne, jeśli jest dokonane zgodnie z art. 38 i nast. KPA. Czyli - przesyłka wraca, ale nie tamuje to możliwości przystąpienia do kontroli.

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 08 Sty 2015, 09:36
przez poszukiwacz
Amadeus, zerknij swoim fachowym okiem na wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8.05.2014 r. III SA/Gd 100/14. Może te słowa "do zawiadomień, o których mowa w art. 79 ustawy o sowbodzie działalności gospodarczej, nie stosuje się przepisów k.p.a., w tym przepisów o doręczeniach. Czynności kontrolne nie są postępowaniem administracyjnym.(...) Niemniej jednak skoro ustawa o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że skuteczne zawiadomiene jest koniecznym warunkiem pzreprowadzenia kontroli, przed jej wszczęciem kontrolujący jest zobowiązany posiadać dowód doręczenia pzredsiębiorcy stosownego zawiadomienie" są wyrwane z kontekstu i błędnie przeze mnie interpretowane.

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 08 Sty 2015, 10:52
przez Hubert
Bardzo dobrze są interpretowane ;). W takim razie, w przypadku problemów z doręczeniem zawiadomienia o kontroli, stosujesz art. 79 ust. 2 pkt 6 USwobGosp.

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 08 Sty 2015, 11:04
przez poszukiwacz
Amadeus nie pomyliłeś się? Nie powinno być art. 79 ust. 2 pkt 2)?

Re: Cofnięcie koncesji

PostWysłany: 08 Sty 2015, 11:36
przez Hubert
Pkt 2 dotyczy czegoś innego. Jeśli chodzi o problemy z doręczeniem, to m.zd. lepszą podstawą byłby przywołany przeze mnie pkt 6:

2. Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się, w przypadku gdy:
1) kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie bezpośrednio stosowanych przepisów powszechnie obowiązującego prawa wspólnotowego albo na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej;
2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
3) kontrola jest przeprowadzana na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. Nr 169, poz. 1200, z późn. zm.45));
4) kontrola jest prowadzona w toku postępowania prowadzonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.46));
5) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
6) przedsiębiorca nie ma adresu zamieszkania lub adresu siedziby lub doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.