Projekty nowej ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, a także aktów wykonawczych, znajdą Państwo tutaj:
http://amadeus.biz.pl/pl/nowe_prawo_geologiczne_i_gornicze/392/
Życzę owocnej lektury
Warto również dodać, że niektóre elementy akcentowane w tej ustawie czy przyspieszenie prac nad nią w ostatnim czasie to efekt grożącego nam procesu w Trybunale w Luksemburgu. W związku z tym nadrzędną sprawą było jak najszybsze zakończenie prac nad tą ustawą. Jeśli chodzi o to, co jest do poprawienia, to myślimy, że zarówno Senat, jak i nas w przyszłości czeka nowelizacja tego fragmentu, który dotyczy magazynowania w górotworze skroplonego dwutlenku węgla.
jest to jedna z nielicznych regulacji europejskich tego typu, gdzie w jednym akcie prawnym uwzględniono kilkanaście sektorów górnictwa. W wielu krajach mamy ustawy dotyczące osobno: poszukiwania gazu i ropy, górnictwa kruszcowego, górnictwa metalowego, bezpieczeństwa na kopalniach, relacji prawnych.
Polska, jeżeli możemy w ten sposób w ogóle mówić, jest najsilniejszym krajem górniczym w Europie. Nie tylko nasze kopalnie węgla, nasze zasoby pozwalają nas
wysoko lokować. Jeśli chodzi o kopaliny, kruszce, to KGHM Polska Miedź jest drugim co do wielkości producentem srebra na świecie, czwartym lub piątym producentem miedzi.
burzliwą dyskusję wywołał przepis prawa określający, iż podziemne wyrobiska górnicze oraz znajdujące się w nich instalacje i urządzenia nie są budowlami ani też urządzeniami budowlanymi w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego. Problematyka ta została szeroko przedyskutowana w czasie kilku specjalnych posiedzeń
komisji, które pozwoliły na podjęcie przez posłów decyzji o wykreśleniu kontrowersyjnego przepisu. (...) w Prawie górniczym i geologicznym nie zmieniamy obecnego stanu rzeczy, aby w następnych ustawach bardzo wyraźnie pokazać, które z budowli, urządzeń, instalacji mogą podlegać opodatkowaniu, a które nie. To nie jest ustawa podatkowa. Nie powinniśmy tu regulować bardzo trudnych spraw finansowych, dlatego odchodzimy od uregulowania tej sprawy, zostawiamy ją taką, jaka jest dzisiaj.
Na szczególną uwagę zasługuje rezygnacja z koncesji na rzecz poszukiwania i rozpoznawania złóż kopalin nieobjętych własnością górniczą, czyli tych dawnych złóż, tzw. kopalin pospolitych oraz złóż wód leczniczych, termalnych i solanek. Instrumentem nadzoru państwa w tym zakresie będzie decyzja zatwierdzająca projekt robót geologicznych.
postępowania koncesyjne. Zostają one skrócone o tyle, o ile można, przede wszystkim przez ograniczenie obowiązku współdziałania organu koncesyjnego z innymi organami
nieczynnych kopalń wykorzystywanych w celach turystycznych, leczniczych czy rekreacyjnych. Pierwotne przedłożenie rządowe z druku nr 1696 zawierało propozycję, aby nowe prawo górnicze objęło wszystkie tego typu obiekty w Polsce. W czasie prac nad tym dokumentem posłowie podjęli decyzję, aby minister właściwy dokonał
szczegółowej analizy w zakresie warunków naturalnych i technicznych występujących w tych kopalniach oraz potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa, a następnie
zawarł w rozporządzeniu konkretne listy kopalń, w których obowiązkowe będzie stosowanie rygorów takiego czy innego prawa górniczego.
W nowej ustawie zrezygnowano z obowiązkowego sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego. (...) koszty za aktualizację i wykonanie tego planu ponosić będzie przedsiębiorca górniczy
przewidziano uproszczenia dla przedsiębiorców posiadających już koncesję starosty. Zwolniono ich z obowiązku sporządzania i posiadania dokumentacji mierniczo-geologicznej. W związku z tym, że warunki uzyskiwania koncesji u starosty są już dziś dość atrakcyjne, ponieważ nie trzeba sporządzać planów ruchu i projektu zagospodarowania złoża
Nowe prawo górnicze wprowadza także regulacje korzystne dla poszkodowanych w zakresie naprawiania szkód powstałych w wyniku działalności prowadzonej na podstawie tej ustawy, które opierają się w większym stopniu na Kodeksie cywilnym niż poprzednie Prawo geologiczne i górnicze, co oznacza, że pozycja poszkodowanego jest silniejsza niż to wynikało z dotychczasowej praktyki. O sposobie naprawienia szkody będzie decydowała wola poszkodowanego.(...) wydłużono do 5 lat od dnia dowiedzenia się o szkodzie termin dochodzenia roszczeń przez poszkodowanych.
Nigdzie w Europie nie ma takiej sytuacji, że jeśli chodzi o obciążenie przedsiębiorcy, jest to zarówno opłata eksploatacyjna proporcjonalna do wydobytej kopaliny ze złoża pod gminą, jak i podatek od wyrobisk, czyli podatek od urządzeń, instalacji. Wiele krajów zdecydowało się tylko na jedno z tych rozwiązań. Jeżeli będą prowadzone dalsze prace dotyczące podatku od wyrobisk, to musimy się poważnie zastanowić, czy te dwa rodzaje opodatkowania przedsiębiorców górniczych mogą być w Polsce zastosowane.
Zwolniono przedsiębiorców, którzy uzyskali koncesję na działalność od starostów, z tworzenia funduszu likwidacji zakładu górniczego, zachowując jednak, o co wnosili przedstawiciele branży górnictwa odkrywkowego w czasie prac w komisjach, możliwość zastosowania takiej formy gromadzenia środków na likwidację zakładu górniczego.
Widzimy, że ochrona złóż (...) jest relatywnie słabo reprezentowana w polskim prawie. W polskim prawie mamy specjalną ustawę o ochronie gruntów rolnych, leśnych, a mamy tysiące, miliony hektarów gruntów i je chronimy, natomiast złóż kopalin mamy tylko kilka. W planach zagospodarowania przestrzennego pozycja gminy, samorządu jest wyższa niż pozycja państwa, ponieważ nie mamy przepisów, które mówiłyby, że jeżeli na danym obszarze występuje rzadkie złoże, to ono jest ważniejsze niż zbudowanie drogi, obwodnicy lub osiedla, bo to są złoża dla wszystkich obywateli naszego państwa.
Rozbudowa tras komunikacyjnych, która bardzo szybko postępuje
Wróć do Prawo geologiczne i górnicze
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 18 gości