Uwagi
do projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie szczegółowych wymagań
dotyczących prowadzenia ruchu odkrywkowych zakładów górniczych
§ 107.1. Materiał przeznaczony do zwałowania przewozi się na zwałowiska w składach ciągnionych.
2. Kierownik ruchu zakładu górniczego w uzasadnionych przypadkach może zezwolić na przewożenie materiału na zwałowiska w składach pchanych.
UWAGI
Zgodnie z § 105 ust.1 „Koleje znajdujące się na terenie zakładu górniczego eksploatuje się zgodnie z regulaminem transportu szynowego, zatwierdzonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego”, w którym to zostanie określone, uwzględniając specyficzne miejscowe warunki lokalizacji zwałowiska, czy składy na zwałowisko będą pchane, czy ciągnione. W celu uproszczenia działalności przedsiębiorcy górniczego nie ma potrzeby umieszczać oddzielnej regulacji prawnej, tak daleko ingerującej w organizację transportu szynowego. Proponuje się skreślić cały § 107.
Ponadto:
1. Lokomotywa jest „cenniejsza” niż wagony i w przypadku wykolejenia wagonów powoduje jej zablokowanie, co z ekonomicznego punktu widzenia dla przedsiębiorcy jest niekorzystne.
2. W przypadku usterki lokomotywy wciągającej skład zachodzi konieczność uwolnienia lokomotywy. Może do tego dojść tylko poprzez zabranie wciągniętego przez nią składu. W składach pchanych na zwałowisko lokomotywa nie jest zablokowana i jest w stanie zjechać luzem, nie prowadząc już składu.
3. W przypadku rowów wybierczych, ramp rozładunkowych bardzo często ze względu na warunki techniczne tych miejsc (budowę podtorza, małą stabilność skarp) występuje zakaz wjazdu pojazdów kolejowych na te obiekty z bruttem powyżej 80 ton, ciężar służbowy lokomotywy to około 120 ton, wjeżdżają same wagony, lokomotywa zatrzymuje się wcześniej.
4. W sytuacjach awarii – przerwania procesu załadunkowego lub rozładunkowego (np. awaria koparki) zachodzi konieczność wypychania całego składu. Jest to sytuacja powodująca wzrost kosztów oraz powtarzanie procesu, który w przypadku spychania składu manewrowego nie wystąpi (lokomotywa ma zawsze możliwość pozostawienia składu i wyjechania).
5. W sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa: wypadek, nagły atak choroby, itp., łatwiej jest pozostawić skład (zajmuje to mniej czasu) i wyjechać lokomotywą luzem.
6. Wciąganie składów na zwałowisko wydaje się być organizacyjnie uzasadnione tylko w przypadku, w którym tory tworzą pętle i pozwalają na powrót do stacji końcowej, natomiast ekonomicznie budowanie pętli z torów jest nieuzasadnione i powodować będzie wyższe koszty działalności przedsiębiorcy górniczego.